در حال بارگذاری ...
شنبه 13 بهمن 1403
nus.ac.ir

معرفی رشته صنایع شیمیایی

مدير گروه رشته صنايع شيميايي

 
 
رشته و  گروه آموزشی صنایع شیمیائی
دانشکده فنی شماره 2 ارومیه
 
  چکیده
    گروه صنایع شیمیائی دانشکده شماره 2 ارومیه  فعالیت خود را از سال 1377 شروع کرده و در هر سال تحصیلی حدود 50 فارغ التحصیل در مقطع کاردانی داشته و عموم دانش­آموختگان آن در صنایع بالادستی و پائین دستی پتروشیمی، پالایشگاه، وزارتین علوم و آموزش­و پرورش، سازمان آب، واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی کشور مشغول خدمت هستند.  اخیرا هم جزء گروه­های آموزشی است که توانسته موافقت­­های لازم برای مقطع کارشناسی ناپیوسته را دریافت نماید. همچنین در رده معدود رشته­های دانشگاه فنی است که با همکاری مدرسین با سطح و سابقه بالای علمی، آموزشی توانسته روش­ها و محتواهای غنی درسی و پژوهشی ارائه دهد. دروس نظری، عملیات آزمایشگاهی، کارگاهی و سخت افزاری در سطحی تدریس می­شود که نفرات برتر مسابقات مختلف در سطح کشور از این گروه می­باشد. همچنین نخستین گروهی است که دیگر مراکز آموزشی هم از ظرفیت­های انسانی و کارگاهی آن بهره جسته و با برگزاری دوره ­های مختلف آموزش آزاد، مدرک رسمی مورد تایید سازمان فنی و حرفه­ای کشور در آن ارائه می­گردد. در این گروه تلاش می­شود کلیه دروس مرتبط در راستای کارآفرینی تنظیم شده و سرلوحه قرار دادن آینده شخصیتی، تحصیلی و شغلی دانشجویان محور فعالیت­های این گروه بوده و هست.
مقدمه
      محتواهای آموزشی دروس پایه و تخصصی رشته­ صنایع شیمیائی دارای بار علمی و فنی بالائی است و در صورت جهت­دهی صحیح می­تواند سهم بالائی را در سرآمدی دانشگاه فنی و حرفه­ای بخود اختصاص دهد. صنایع شیمیائی را می­توان بطور کلی مهارت کاربرد دادن به علوم ریاضی، شیمی، فیزیک، دانش مهندسی جهت تولید فناوری  به منظور دستیابی به سطح مطلوب پیشرفت در عرصه­های صنعتی تعریف کرد. محتواهای درسی این رشته شامل طیف زیادی از فنون عملیات آزمایشگاهی و کارگاهی است که عمدتاً در مراحل مختلف فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی در راستای تولیدگستره وسیعی از محصولات در مقیاس­های پژوهشی،
 
آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی کاربرد دارد که می­تواند در فرصت­های مقتضی توسط فارغ التحصیل مقاطع مختلف تحصیلی این رشته به کار گرفته شود.
سطح و سابقه بالای علمی، پژوهشی مدرسین گروه صنایع شیمیائی دانشکده شماره 2 ارومیه و توان آنان در استفاده از فناوری­های جدید و  رویکردهای آموزشی متخذه در کنار امکانات کارگاهی - آزمایشگاهی موجب سرآمدی این گروه آموزشی در سطح دانشکده­ های فنی و حرفه­ای سراسر کشور گردیده است.
بنا به زمینه­ها و فرصت­های موجود، مسیرهای پیش­رو بسهولت می­تواند بصورت جهت­دار هدایت شود و این گروه در هدایت نمودن محتوای دروس رشته به سمت کارآفرینی و استفاده از تلاش­های بعمل آمده در عرصه کاربردی نمودن نتایج پژوهش­ها، پتانسیل و ظرفیت لازمه را دارد.
رویکرد گروه
     آنچه در سطح گروه آموزشی صنایع شیمیائی تاکنون انجام گرفته آنست که تلاش شده به عنوان یک الگوی موفق، دانش، فن و مهارتی آموزش داده­شود که در آینده تحصیلی و شغلی عموم دانشجویان تاثیرگذار باشد. در چنین مدلی هم مسئله اشتغال حل شده و هم رویکرد ارائه دروس نظری و عملی در کلیه گروه­های آموزشی دانشگاه شفاف و  مشخص می­شود چرا که در این مدل نیازمندی­ها و شاخص­های محوری،  موفقیت همه جانبه
در عرصه­ کسب و کار و زندگی است که به فرایندهای آموزشی جهت و گرای لازم را می‌دهد و خواسته­های خودش را به واحدهای درسی رشته دیکته می‌کند. در چنین مدلی معضل ارتباط میان دانشگاه و نظام اشتغال کمتر است و چنانچه پتانسیل گروه آموزشی دانشکده در ترازی باشد که بتواند "دانش و فن عندالزوم سودمند برای فراگیران " تولید نماید، به زمینه های بسیارمساعدی دست یافته است. 
امروزه آنچه فقدانش مشهود است عدم انس گرفتن دانشجویان با محیط و شرائط زندگی واقعی و کار و کارآفرینی است. متاسفانه زندگی در محیط­های  مجازی  مخرب، استعدادهای بالقوه جوانان ما را زائل نموده. اگر مطرح شود علت اصلی بیکاری و عدم اشتغال جوانان آشنا و مانوس نبودن آنان با فضاهای واقعی کسب وکار است مطلبی به گزاف گفته نشده. فضای جامعه و کشور مملو از کار و شغل است برای کسانی که دغدغه کار و مهارت آموزی داشته باشند. امروزه نمی­توانکسی را یافت که توکًلش به خدا باشد، فرد ماهر و سالمی باشد، اما گرفتار آفت  بیکاری باشد.   
 
 
 
حوزه­های شغلی و مشاغل مرتبط با رشته صنایع شیمیائی
    مشاغلی که دانشجویان این رشته درخواستی  پس از پایان دوره می­توانند احراز نمایند عبارت است از عملیات مختلف اجراء در  بخش­های مختلف"واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی" از جمله: تهیه مواد واسطه، تجهیزات بهداشتی، کاشی و سرامیک، پوشش سطوح، پالایشگاه­ها و مراکز تولیدی محصولات بالادستی و پائین دستی پتروشیمی( انواع پلاستیک، لاستیک و الیاف مصنوعی، چسب و رنگ و رزین و انواع عایق­های مختلف)؛ صنایع مرتبط با آبکاری فلزات، واحدهای تولیدی و توزیعی مرتبط با مواد شیمیائی، سموم و دفع آفات، جیر و چرم از لحظه فروش پوست تا تولید کیف و کفش، صنایع پنبه و سلولزی، کاغذی، آرایشی- بهداشتی، تصفیه آب و فاضلاب، باطری­سازی­، تولید و تعمیر انواع کامپوزیت­های ساختمانی، عمرانی و قطعاتی خودرو و غیره.  
افق و چشم­انداز آینده حوزه­های شغلی مرتبط با صنایع شیمیائی  به لحاظ ساختار مشاغل، نیروی انسانی، فناوری­های مدرن، مدل­های روز جهانی و برنامه­های توسعه­ای کشور
     در دانشگاه­های کشورهای خارجی بدلیل ارتباط موثر صنعت و دانشگاه و وجود زمینه­های لازم جهت بررسی مسائل واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی در دانشگاه؛ آموزش آکادمیک علوم مرتبط با صنایع شیمیائی عمدتا در حوزه­های تحقیقی و پژوهشی و با محوریت پیشرفت در عرصه­ فناوری­های نوین و کاربردی صورت می­پذیرد. بسترهای موجود در این کشورها طوری فراهم گردیده که مستمرا رویکردهائی در راستای بهبود فرایندهای جاری اتخاذ می­گردد. با توجه به پتانسیل­های موجود، گروه توانسته در عرصه­های زیر اقدامات موثری را به منصه ظهور برساند
   نظر به گسترش روزافزون عرصه فناوری­های نو و ارتباط نزدیک دروس تخصصی صنایع شیمیائی با این حوزه­ها و همچنین وجود حلقه­های مفقوده متعدد مابین سطح دانش و آگاهی مابین سازمان فنی و حرفه ای و خروجی­های دانشگاه­های دیگر و با توجه به رسالت کارآفرین محوری دانشگاه فنی و حرفه­ای فرصت­های مناسبی برای پر کردن خلا­های بین عرصه­های صنعتی و آموزه­های آکادمیک دانشگاهی می­تواند بوجود آید.  
صنایع شیمیائی در عرصه فناوری­های نوین، گستره­های وسیع­تری را در بر می­گیرد. هدف­های جدید این رشته استفاده از فناوری­های روز در خلق مواد و محصولات بهتر برای دنیای امروزی است. امروزه فارغ التحصیلان این رشته و رشته­های مشابه آن از دیگر دانشگاه­ها  علاوه بر فرآیندهای تولید مواد اولیه پایه، در توسعه و فراوری محصولات با ارزش و متنوع شرکت دارند. این محصولات علاوه بر موارد مطرح در پاسخ سوالات فوق، شامل
 
مواد ویژه و کارآمد برای صنایعی همچون هوافضا، خودروسازی، مهندسی پزشکی، صنایع الکترونیک، کاربردهای محیط زیست و صنایع نظامی است. به عنوان مثال­هایی از این محصولات می­توان به الیاف، بافت­های کامپوزیت­های کارا، مواد زیست­سازگار و پلیمرهای هادی اشاره کرد. صنایع شیمیائی ارتباطی تنگاتنگ و درهم تنیده­ای با علوم و فناوری­های حوزه وسیع نانو دارد.
اهداف خاص و برنامه­های ویژه گروه صنایع شیمیائی دانشکده شماره 2 ارومیه
     چنانچه به وبلاگ­های" گروه صنایع شیمیائی دانشگاه فنی دانشکده شهید بهشتی ارومیه" و همچنین وبلاگ مدیرگروه تحت عنوان "ارتباط اثربخش" مراجعه شود مشخص خواهد شد که رویکردها، برنامه­ها و   افق اهداف تعریف شده در این گروه خیلی وسیع­تر از آن است که بتوان در این فرصت ارائه شود. بعنوان مثال در همین وبلاگ­ها عناوین حدود 200 شغل مرتبط با صنایع شیمیائی و گرایش های وابسته آورده شده است و تلاش در راستای بسیج امکانات و پتانسیل­های گروه جهت ارائه و القاء آموزه های اخلاقی، معرفتی و کارآفرینی لازم در هر فرصت پیش­آمده به دانشجو است تا در آینده شغلی خود بتواند سازوکار لازم در مسیر موفقیت همه جانبه خویش در فرصت کسب و کاراش فراهم نماید.
 چالش­های اصلی گروه
       چالش­ها و آسیب­های مطرح در نظام آموزشی کشور خاصه دانشگاه فنی و حرفه­ای طی مقاله­ای به همین      عنوان در وبلاگ­های مطرح تشریح گردیده است. بصورت خلاصه: امتیازمحوری، جزوه­مداری و  به­روز نبودن مهمترین آسیب عموم مدرسین؛   نمره محوری، مدرک­گرائی و عادت به فضاهای مجازی غیرمفید اصلی­ترین چالش عموم دانشجویان است . ظهور و بروز چنین رویکردها در دانشگاهی که رسالت اصلی آن تربیت فراگیران با هدف موفقیت در عرصه کسب­وکار و آمادگی برای تشکیل خانواده و ارزش­مداری است منافات ماهوی دارد.
تجهیزات و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی گروه صنایع شیمیائی 
     از سنوات 85-83   جهت راه­اندازی و تجهیز آزمایشگاه­ها و کارگاه­های گروه  سنگ تمام گذاشته  شده­است. امروزه امکانات سخت افزاری گروه در سطحی قرار دارد که دیگر مراکز آموزشی برای اجرای برنامه های عملیات کارگاهی  بارها با دانشکده قرارداد همکاری بسته­اند. سطح کارگاه آبکاری دانشکده به ترازی رسیده که طی
تفاهم نامه با سازمان آموزش فنی و حرفه ای وهمچنین بنیاد امورنخبگان پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه و همکاری اساتید مبرز برای کارآموزان مدرک رسمی صادر خواهد نمود. بطور دقیق­تر ؛ ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی شیمی نظیر میزهای آزمایشگاهی مجهز به سیستم آب گاز-خلاء ، شیشه آلات؛ مواد شیمیائی مختلف و انواع حلال­ها، دستگاه­های سنجش و اندازه­گیری مانند انواع ترازو و pH متر و کنداکتومتر، انواع همزن­ها، هود، بن­ماری، آون و غیره. سیستم­های کارگاهی مهندسی نظیر کارگاه مکانیک سیالات و انتقال حرارت مانند ونتوری ، انواع فشارسنج ، پمپ، ویسکومتر، رئومتر ، ترمومتر و شیر و لوله و برای واحدهای درسی اختیاری چون کارگاه آبکاری؛ وان­های آبکاری و انواع رکتی فایر که در گروه آموزشی صنایع شیمیائی دانشکده شماره 2 ارومیه جملگی آنها در ده سال اخیر فراهم گردیده است.
مدرسین گروه صنایع شیمیائی
     این گروه با همکاری موظف، تمام وقت و پاره­وقت مدرسین با رزومه­های بسیار قوی جزء گروه­های آموزشی موفق دانشگاه فنی­و حرفه­ای محسوب می­شود. پتانسیل آن در حدی است که بارها نفرات برتر مسابقات علمی دانشکده­های فنی و حرفه­ای سراسر کشور را ازآن خود ساخته است. تلاش گردیده در هر واحد درسی چهار گزینه مناسب، عندالزوم در دسترس باشند در هر نیمسالی هر داوطلب امتیاز بیشتری داشته باشد اولویت خواهد داشت. موظف یا مدعو بودن؛ توانمندی علمی، آموزشی؛ میزان اثرگذاری؛ سطح مدرکتحصیلی؛ میزان همکاری با دانشکده وگروه، حفظ احترام و شخصیت دانشجویان در تمامی فرصت­های آموزشی - آزمونی  و دغدغه­مندی برای آینده تحصیلی و شغلی آنان از اصلی­ترین شاخص­های امتیاز آور برای تدریس در این گروه  است.
خلاصه
     کسب رتبه­های برتر در کنکورهای مختلف، راه­یابی به مقاطع بالاتر و موفقیت چشم­گیر در اشتغال و کاریابی توسط دانش آموختگان؛ ارائه ده­ها مقاله ISI در حوزه­های تخصصی مهندسی شیمی، پلیمر و نانو؛ داوری مقالات و حضور اثربخش در همایش­های معتبر ملی و بین المللی، ثبت اختراع در عرصه نانو مواد، دریافت مدال سازمان جهانی مالکیت فکری و راه­یابی به کادر هیئت علمی دانشگاه توسط مدرسین و همچنین انعقاد قراردادِ بهره­برداری عملیات کارگاهی با دیگر مراکز آموزشی از جمله افتخارات این گروه  می­باشد. در کارگاه انحصاری آبکاری آن؛  مبانی نظری و مهارتی پوشش دادن قطعات فلزی همراه با ارائه مدرک رسمی مورد تایید سازمان فنی و حرفه­ای کشور آموزش داده می­شود. متناسب­سازی دروس با نیازهای  آینده تحصیلی و شغلی دانشجویان وجه همت بالای اعضای فعال این ­گروه  می­باشد.